Còdols
Així com els còdols provenen d’una lenta acció de la natura sobre les roques,
aquestes miniatures per a violoncel i piano, de Juli Sandaran i de Pau Sandaran, són
fruit d’una transformació similar, d’anar-les polint sense cap pressa per anar a
buscar l’essència.
Dues impressions (Romança sense melodia i Melodia), de Juli Sandaran, d’una gran força expressiva, són un clar exemple d’aquest poliment.
Durant aquest llarg procés creatiu, en el meu cas ha estat fonamental la figura de l’intèrpret, el violoncel·lista Amat Santacana, músic d’una gran sensibilitat.
L’Amat i jo ens coneixem des de l’any 2002, en què vam coincidir durant els postres estudis a Viena, i és un gran privilegi poder experimentar directament amb l’instrument per al qual compons les obres.
Els bells còdols de ceràmica que acompanyen aquest disc són obra de la ceramista Teresa Escayola. Fruit d’una pacient elaboració, són còmplices de l’esperit de persistència i amor amb què s’ha gestat la música d’aquest disc, així com tot el seu procés.
Juli Sandaran, compositor
Barcelona (1914-1995)
Pianista i compositor. Va estudiar piano al Conservatori del Liceu amb Pere Vallribera i composició amb Antoni Massana i Cristòfor Taltabull, dels quals va rebre una sòlida formació. Després es va interessar pel jazz i va ser-ne un dels iniciadors i intèrprets a Catalunya.
Com a compositor, va cultivar gèneres molt diversos: des de la música de cambra per a diferents instruments (duos, trios, quartets), música religiosa, sardanes i música per a teatre i televisió, fins a cançons, harmonitzacions i arranjaments de cançons polulars.
En la seva obra s’aprecia clarament la influència de la música catalana i del jazz, expressada a través de belles melodies i visible en l’estructura harmònica.
Amat Santacana, violoncel
Barcelona (1980)
És membre fundador del Qvixote Quartet, amb el qual ha actuat a les principals sales de concert i festivals del país, arreu d’Europa i de Sud-amèrica. Ha enregistrat el disc Tempo rubato amb la cantant Mayte Martin i les Sonates per a violoncel i baix continu de Vivaldi amb el seu mestre Roel Dieltiens.
Ha estat professor de violoncel al Conservatori Municipal de Música de Manresa durant deu anys. També ha impartit classes magistrals a Veneçuela convidat pel mestre Abreu, a Bolívia i a la Jove Orquestra Nacional de Catalunya.
Actualment es troba immers en el projecte de redescobrir la música escrita per als violoncels oblidats del segle XVIII i ho compagina amb la docència al Conservatorio Superior de Música de Castilla y León.
Pau Sandaran, pianista i compositor
Barcelona (1976)
Pianista i compositor, amb obres per a diferents formacions com ara instrument sol, música de cambra, big band i orquestra.
Ha estrenat obres per a big band al Musikverein, al Birdland de Viena i a Eisenstadt (a la Haydn Saal).
D’entre totes les estrenes, Murtra Ensemble va presentar la seva obra per a orquestra Choro per a Frida, sota la direcció de Xavier Puig, a l’auditori de Santa Coloma de Gramenet i al Teatre Zorrilla de Badalona. D’altra banda, el prestigiós teatre Corral de Comedias d’Alcalá de Henares va estrenar la seva música composta per a l’obra de teatre El cavaller i els músics.
Pau Sandaran té el Master of Arts de composició i el Bachelor of Arts de composició de jazz per la Universitat de Viena.
Actualment és professor de llenguatge, piano i harmonia moderna al Conservatori Municipal de Vilanova i la Geltrú
Concerts :
3-3-2023 La Fàbrica Lliure Barcelona
11-11-2023 Can Bonamic Sant Esteve de Palautordera
12-11-2023 Auditori Eduard Toldrà Vilanova i la Geltrú
23-02-2024 Centre Cívic Pere Pruna Barcelona